hud galeria2
икони и картини от художествена галерия бургас графика от художествена галерия бургас скулптура и живопис от художествена галерия бургас

Изложби


Фонд

Изложби

Особеност на художника Найден Петков, за която почти не се сещаме, дотолкова сме я приели като нещо естествено е ,че той притежава „редкия дар да бъде едновременно понятен и артистичен“. Това определение за него, направено навремето от друг художник, има смисъл на най-искрено признание и силата да бъде актуално дори и след много години. При всяка изложба , при всяка среща с изкуството на Найден Петков, независимо в коя медия – живопис, графика или кино, независимо в кой жанр работи ,той остава в границите на реалността, като непрекъснато се опитва да я направи по вълнуваща и поетична.


Той е от малкото български художници, чието творчество представлява напълно автономен свят. Времето, процесите и модите в изкуството ни сякаш минават незабелязано покрай него : той не е докоснат от естетиката на 50те , нито от бурните промени през 60те, не „проговаря“ на асоциативно – метафоричния език от 70те, няма необходимост и от преосмисляне на пластичността през 80те.


Той има своя път, който до края, до самия край през 1989 година, следва. В него голяма част и най-много творческа енергия е отредена на пейзажа . Защо Найден Пеков е така завладян от пейзажа? Вероятно защото е бил завладян от това как изглежда светът и никога не е уморил да го наблюдава. Или, напротив, рисуването на пейзажи е начинът му да сподели преживяното, да покаже своите чувства чрез различните състояния на природата. Какъвто и да е отговорът пейзажите му излъчват неговото присъствие, неговата изящност, неговата романтична представа за света. Зрителя е омагьосан да навлезе в този свят, все по навътре и по навътре, там, където го очакват обгорени в охра цветове и плътни оловни тонове, синтетични форми и разкриваща се на пластове живописна материя. Хора се срещат рядко в тези пейзажи. Когато все пак ги има, те са без особено значение за художник, просто фигури или силуети, които служат за мащаб на някое пробождащо небето дърво. Съвсем друго е когато Найден Петков рисува портрети – едни от най-ярките в съвременното българско изкуство. Тогава сякаш е обсебен от човека отсреща. Притежаващ остро чувство за физиономичност и психология, той съумява да улови същността на модела и да го изрази в творбите си. Моделите му в повечето случаи са представени фронтално, общуват директно със зрителя и образуват единно цяло пространството. Художникът постига тази хармония благодарение на съчетаването на светлината и цветовете и на магнетичното си дарование на живописец. Със същото дарование а създадени и композициите му, и малкото на брой интериори, самотни ателиета, които пазят спомена значение артистично присъствие.


         Графиката на Найден Петков притежава същата енергия, която има и в живописта му. Многобройните рисунки, наричани от художника „пътни бележки“ изпълнени върху хартия с акварел и темпера, с разредени маслени бои, със сепия, въглен или креда, както и литографиите, представят по –различен начин любимите му мотиви. Монохромността присъща и на част от живописните му работи, е завладяваща в графичните листове. Заради многобройните нюанси на един и същи цвят, които моделират формата и и’ придават артистичност. В допълнение линията очертава движението на облаците и сенките, на контурите на лицата и фигурите уловени сякаш с едно докосване на ръката. Това оставя впечатлението, че художникът създава наново света, а не просто една работа от пластичен порядък. Може би Найден Петков не е правил разлика.  


 


Румяна Константинова

Европейска графика XV - XX век


Климент Атанасов –


благородната страст на колекционерството


 


Колекцията е съкровеност, респект, памет.


Колекцията е принцип и патос, ред и систематика.


Колекцията е отворена, незавършена, любопитна.


Всяка колекция си има своята история.


Всяка колекция има свой сюжет.


Всяка колекция е отпечатък от нечии емоции.


Колекцията е залог за търсене и провокация към тълкуване.


Колекциите моделират онова специфично усещане за време, без което е невъзможно конституирането на понятието за културна ценност.


Колекциите развиват усетите за дълбочина, култивират способността да се преживее диалектиката на миналото и настоящето. Сванати в този смисъл, колекциите не се състоят от предмети, а от живи вещи, от умни и вещаещи вещи, от вещи, озарени от аура.


 


٭٭٭


Има разрушителни страсти, колекционерството е съзидателна страст.


Колекционерството е любопитство, ангажимент, нарастващо знание. То е следствие от една често неосъзнавана воля за структуриране. Валтер Бенямин има всички основания когато ни убеждава, че колекционерът е „изначално развълнуван от безпорядъка, от разпокъсаността, в която пребивават вещите в света.”


В най-дълбоката си същност колекционерството е потребност от общуване и споделяне. То не е свидливо трупане и загърбване на света.


Колекционерството е общност, изградена от хора със сходни нагласи и интереси, основана на доверие.


Колекционерството е вечното предизвикателство на търсенето, размяната и допълването.


Именно защото е воля за ред и копнеж по смисъл, колекцията не е ориентирана към ползата, а има идеална цел и образователна стойност. Но преди всичко тя е душевен интериор, психическа инфраструктура.


 ٭٭٭


Истинският колекционер е пазител.


Пазителят е мотивиран не от богатството, а от силата на духовните послания, които съдействат за развитието на човека и бранят човечеството от ослепяване.


Климент Атанасов е един от страстните, компетентни и упорити български колекционери.


Десетилетия наред той събира, класифицира и структурира най-разнообразни свидетелствата на миналото. Събрани и подредени в колекция вещите, произведенията на изкуството, се превръщат в знаци на епохата. Чрез тях епохите проговарят, очертават лицата си.


Те ни ориентират в бита, в ценностите, в господстващите представи за добро и зло, за наслада и красота, за власт и подчинение...


Колекцията от графики на Климент Атанасов ни дава тъкмо такава обемна представа за динамиката на времето. Тя показва стиловото многообразие на творците и епохите, но и подобието на човеците.


Хората обитават не просто домове и градове, но и структури на желанието, светове на мечтанието. Истинският творец е способен да улови именно тези невидими страни на човешкото, белезите на нашия дълбинен психически живот.


Затова истинската картина никога не е проста илюстрация, запечатване на видимото. Тя е проникване в невидимото, надникване в дълбокото.


Като художник, като човек с дарба, Климент Атанасов има сетива за сюжетите отвъд видимостта. Цялостното му творчество е доказателство за това. Събраните от него графики са селектирани тематично, но и според по логиката на невидимото, според принципите на другата реалност.


Те ни дават познание и ни даряват вълнение.


Те ни правят различни на самите себе си.


От хилядолетия наред тази е задачата на изкуството – не да потвърди света, а да го размести, да го постави под въпрос.


Да ни изуми с посланието си.


 


Валери Стефанов,


Председател на Съюза на колекционерите в България


 



Назад
burgas art gallery
Бургаска художествена галерия
Петко Задгорски
ул. Митрополит Симеон 24
8000 гр. Бургас
e-mail: burggallery@abv.bg
Ако желаете да ни изпратите запитване или съобщение, използвайте формата за обратна връзка


2013 БХГ ПЕТКО ЗАДГОРСКИ - Всички права запазени
Powered by Suzara web design